Nasjonale prøver

Elev i klasserom. Ung gutt skriver.

På 8.trinn skal elevene gjennomføre nasjonale prøver i engelsk, lesing og regning, mens på 9.trinn skal de gjennomføre nasjonale prøver i lesing og regning. For å besvare prøven i engelsk får elevene 60 min, mens prøvene i lesing og regning får de inntil 90 min på å besvare oppgavene.

Prøvene er digitale og gjennomføres på iPad. De består av ulike tekster, bilder og oppgaver med spørsmål. På åpne oppgaver skal elevene svare med egne ord eller med tall, mens på flervalgsoppgavene skal elevene velge ett eller flere svaralternativ. Nasjonale prøver gir informasjon om elever på alle nivåer. Derfor har prøvene både lette og vanskelige oppgaver.

Her kan du se eksempeloppgaver til de nasjonale prøvene (NB! Det er bare eksempeloppgavene som er åpne for foresatte)

Mulighet for fritak og tilrettelegging

Hovedregelen er at alle elever skal delta på nasjonale prøver. Elever med rett på spesialundervisning eller rett til særskilt norskopplæring kan få fritak. Dersom du mener dette gjelder ditt barn må du ta kontakt med elevens kontaktlærer.

Elever som ikke har rett på fritak, kan allikevel ha rett på tilrettelegging. Det er elevens lærere sammen med rektor som vurderer ulike tilrettelegginger. Dersom du mener ditt barn bør ha tilrettelegging, ta kontakt med elevens kontaktlærer.

Informasjon om tilrettelegging

Dersom du ønsker å vite mer om nasjonale prøver kan du lese mer på utdanningsdirektoratet sine sider.